Yksiköt

Palokunnallamme on monipuolinen ja ajanmukainen kalusto, jolla vastaamme erilaisiin pelastustehtäviin. Käytössämme on Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen omistama säiliösammutusauto sekä palokuntamme omistamat miehistönkuljetusauto ja peräkärry.

Lisäksi palokunnalla on museokalustoa, kuten museopaloauto Ford F-7 Big Job sekä erilaista vanhaa sammutuskalustoa, jotka kertovat palokuntatoiminnan kehityksestä vuosien varrella. 

Pidämme kalustomme hyvässä kunnossa, jotta toimintamme säilyy tehokkaana ja turvallisena.

Operatiivinen kalusto

Säiliösammutusauto RKH622

RKH622 on Riihimäen VPK:n käytössä oleva säiliösammutusauto, jonka omistaja on Kanta-Hämeen pelastuslaitos. Yksikössä on kattava kalusto palo- ja pelastustehtävien hoitamiseen sekä tarvittavaa kalustoa veden kuljettamiseen. Käytämme autoa ja sen kalustoa myös harjoitteluun.

Scania P450 / Saurus FSC 77/3

Vuosimalli 2024

Istumapaikat 1+5

Vesisäiliö 7700 L

Vaahtonestesäiliö 300 L

Miehistönkuljetusauto RKH627

RKH627 on Riihimäen VPK:n omistama miehistönkuljetusauto. Yksikköä käytetään muun muassa erilaisiin tukitehtäviin, kuten lisähenkilöstön kuljettamiseen. Miehistönkuljetusauto on nuorisotoiminnan ahkerassa käytössä harjoituksissa, kilpailuissa, leireillä ja muissa tapahtumissa. Hoidamme miehistönkuljetusautolla myös rallipäivystyksiä.

Mercedes-Benz Vito 114 CDI 4x4

Vuosimalli 2018

Istumapaikat 1+8

Varusteltu vähäisellä alkusammutuskalustolla ja tarpeen mukaan rallipäivystykseen sopivalla pelastus- ja sammutuskalustolla sekä ensiapuvälineillä.

Museokalusto

Museopaloauto Ford F-7 Big Job

Museopaloauto Ford F-7 Big Job on ollut osa paikallista pelastustoimea ja sen historiaa aina vuosista 1952-1953 lähtien. Auto on siirtynyt Riihimäen kaupungin omistuksesta lahjoituksena palokuntamme omistukseen. Museopaloautoa kunnostetaan uuteen loistoonsa palokuntamme toimesta. Kunnostustyöt on aloitettu vuonna 2020.

Vuosimalli 1952

Vesisäiliö 2400 L

Moottorina autossa on Ford Motor Companyn Lincolnin mallistoon kehitetty kaksiventtiili-V8:n pienempi versio, jonka tilavuus on 279 kuutiotuumaa ja teho noin 145 hevosvoimaa.

Aikoinaan auton alkuperäinen ESA-keskipumppu on vaihtunut muutostöiden yhteydessä Paltor NP-3000 nokkapumppuun.